Jak připravit kolo na zimu

Až se zima zeptá, jak jste se o kolo po sezóně postarali, měli byste mít jasno. Abyste s prvními jarními paprsky mohli zase šlápnout do pedálů, nepodceňte správnou údržbu a uložení svého bicyklu. Jak na to? To se dozvíte v následujících řádcích. 

Čistota na prvním místě

V první řadě je kolo potřeba pořádně omýt od bláta, prachu a dalších nečistot, které se na něj během jízdy nachytají. Ale pozor! I když to vypadá jako nejjednodušší cesta, nikdy byste neměli používat tlakové mytí (wapku). Wapka totiž špínu může naopak zatlačit i do míst, kam by se sama původně nedostala. Kolo proto myjeme hezky poctivě ručně.

Na trhu existuje řada přípravků určená speciálně na kola, které vám čištění výrazně usnadní. Dívejte se například po řadě Cyklostar, Muc-off nebo Bike Clean. Tyhle produkty jsou přímo určeny na jednotlivé cyklokomponenty a pomůžou vám třeba rozpustit mastnou špínu z řetězu nebo olej z rámu brzdových kotoučů. Pro důkladné vyčištění řetězu doporučujeme vyzbrojit se i pračkou na řetěz. Ta špínu a mastnotu odstraní mnohem rychleji, než kdybyste ho čistili jen ručně.

 

 

Až budete mít očistu hotovou, kolo ještě důkladně otřete suchým hadrem, abyste odstranili poslední zbytky vody a čistidel.

 

Kdo maže, ten jede…

 

Po omytí kola všechny pohyblivé části řádně promažeme (řetěz, přehazovačku, vidlici, …). Správné namazání brání tomu, aby vám díly během „zimního spánku“ začaly reznout. I tady si můžete vybrat ze široké nabídky specializovaných produktů od značek jako Muc-off, Finish line nebo Weldtite. Koukejte po takovém mazivu, které nevysychá a konzervuje.

 

Při mazání dáváme velký POZOR, abychom nenamazali brzdové kotouče, destičky nebo brzdové špalky! Tím by se výrazně snížil brzdný účinek.

 

 

Pokud jsme v servisu svého kola trochu zběhlí, můžeme rozebrat náboje a šlapací střed. Ložiska očistíme od staré vazelíny a znovu namažeme. Ve staré vazelíně může být totiž uchycena špína a vlhkost, které způsobují reznutí a zatuhnutí ložisek, a tím zhoršují jejich funkci.

 

…a kdo jede, měl by taky dobře brzdit

 

Dalším úkolem je postarat se o brzdy. Začněte tím, že zkontrolujete opotřebení brzdových destiček. Jsou už zralé na výměnu? Pokud máte se servisem kola zkušenosti a máte potřebné vybavení, zvládnete to i svépomocí. Pokud ale váháte, doporučujeme svěřit kolo specializovanému cykloservisu.

Pokud dáváte kolu během sezóny pořádně zabrat, měli byste jednou za rok vyměnit taky brzdovou kapalinu. Odvzdušnění brzd a výměna brzdové kapaliny jsou celkem složité a vyžadují speciální nástroje, proto doporučujeme svěřit tenhle úkon odborníkům v cykloservisu. Další povinnou součástí údržby je pak důkladné odmaštění a očištění brzdových kotoučů.

 

A jak je to u starších ráfkových brzd s brzdovými špalíky? Pečlivě je zkontrolujte, pokud se na nich už objevují vybroušená místa, je čas vyměnit je za nové. Zvládnou brzdy ještě další sezónu? Pak stačí před uložením kola pečlivě očistit brzdné plochy na ráfku.

 

Údržba vidlice a plášťů

 

S brzdami máme hotovo, je čas se věnovat vidlici. Nohy vidlice důkladně očistíme od nečistot a nastříkáme ochranným lubrikantem s příměsí silikonu. Takhle je ostatně dobré vidlici ošetřovat po každé jízdě, ne jen na konci sezóny.

 

Mrkněte se, jak jsou na tom pláště. Pořádně je očistěte a zkontrolujte jejich stav. Neměly by mít žádné viditelné trhliny a defekty. Pokud jste narazili na problém s prázdnou duší, řešení je nasnadě: zalepit, nebo vyměnit. U bezdušových systémů ale doporučujeme počkat s doléváním těsnícího roztoku až na jaro před vyjetím. Na závěr kola dohustěte, aby v zimě držela tvar.

 

A nakonec – uložení kola ke spánku

 

Nejlepší prostředí, kde může vaše kolo přečkat zimu, je suché místo se stálou teplotou. Změny teplot vedou ke kondenzaci vody a jejímu usazování na povrchu komponentů, což kolu nesvědčí.

 

Pokud je vaše kolo vybaveno ještě starým typem brzd s brzdovými špalíky, brzdy vyhákněte, pružiny se tak nebudou zbytečně namáhat.

Poté přehoďte na malý převodník a přehazovačku na nejmenší kolečko. Tím také odlehčíte pružinám.

Kolo skladujte pokud možno zavěšené na zdi, ideálně za horní rámovou trubku. V případě, že tuhle možnost nemáte a bicykl vám stojí na zemi, je dobré občas zkontrolovat dostatečné nahuštění plášťů. Předejdete tím jejich deformaci.

 

 

Máte k zazimování svého kamaráda na dvou kolech nějaké otázky? Nebo byste servis před zimou radši svěřili odborníkům? Neváhejte a ozvěte se nám! Naši profíci z pobočky v Liberci vám rádi se vším pomůžou.

 

 

 

Potřebujete poradit?

Naši profesionální technici Vám odborně poradí a doporučí pro Vás to nejlepší.